Plantitude zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk plantaardige producten in de winkels te koop zijn. Zo heeft een consument iets te kiezen. Hiermee pakken zij de vervuilende vleesindustrie aan.
Plantitude helpt aan de ene kant retailers om een divers assortiment van innovatieve vegan producten in het schap te krijgen. Aan de andere kant helpt het aanbieders (merken) om binnen te komen bij de verschillende supermarkten in Europa. Dit is voor kleine opkomende spelers vaak een grote uitdaging, zeker als ze nieuw zijn op de Europese markt, waar ieder land toch een eigen dynamiek en cultuur heeft.
Oprichters Joep van Straalen en Aart-Jan van der Kaaij hebben eerder samen een webwinkel voor slagerijen gehad, maar raakten overtuigd van het feit dat vlees niet de toekomst heeft en dat we over moeten op duurzamere alternatieven.
Hoe meer kwalitatief goede, plantaardige producten er verkrijgbaar zijn, hoe makkelijker het wordt voor de consument om over te gaan van dierlijke eiwitten op plantaardige voeding. Zo draagt Plantitude bij aan de eiwittransitie die nodig is om de zware impact van de vleesindustrie op het milieu te verminderen.
In supermarkten als de Jumbo vind je een aantal grote merken die dankzij Plantitude in het schap liggen zoals Verdino, La Vie en Daiya
De manier waarop ons voedsel momenteel geproduceerd wordt heeft grote negatieve gevolgen voor de aarde en de gezondheid van mens en dier.
Vlees en zuivel leggen bijvoorbeeld een groot beslag op de planeet. Een te groot beslag. Zo wordt meer dan 75% van het mondiale landbouwareaal nu gebruikt voor veevoer en grasland. Dat gaat gepaard met ontbossing, grote uitstoot van broeikasgassen en verlies aan biodiversiteit. Bovendien is dierenleed onlosmakelijk verbonden met de productie van vlees, eieren en zuivel.
Vanwege de zware impact op het milieu zijn alternatieven voor dierlijke eiwitten noodzakelijk. En het mooie is, wanneer Plantitude groeit, groeit het aanbod plantaardige producten mee.